24. August 2017 10:45
Navigatie
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 25
· Nieuwste lid: moon19
Onze linkpartners zijn:
Humanitas

WSNP overheid

Hotforum Schulden

Statistieken
Onderwerp bekijken
bewindvoerders.net :: Het Juridische aspect :: Wet en regelgeving
 Onderwerp afdrukken
Wijzigingen VTLB juli 2017
Maickel
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25. May 2017 18:08

Beheerder

Datum van aanmelding: 05.11.07

In het vtlb-rapport van juli 2017 wordt een aantal wijzigingen doorgevoerd met soms aanzienlijke gevolgen voor schuldenaren.

Autokostenforfait
Voor de reiskosten geldt als uitgangspunt dat elke reiskostenvergoeding wordt aangemerkt als inkomen. En de daadwerkelijke en noodzakelijke reiskosten op verzoek – en na goedkeuring door de rechter-commissaris – als correctiepost in het nominaal bedrag kunnen worden ingevoerd.
Uit onderzoeken van het Nibud blijkt dat de gemiddelde autokosten in vergelijking met eerdere versies van het rapport inmiddels lager zijn geworden door de komst van kleinere en zuinigere auto’s. Bij het huidige forfait van 10.000 kilometer per jaar zou dit nu neerkomen op een correctiebedrag van € 231,00 per maand.
De werkgroep Vtlb heeft daarnaast geconstateerd dat het regelmatig voorkomt dat sanieten toestemming hebben om de auto te behouden terwijl zij relatief weinig kilometers rijden, in ieder geval minder dan 10.000 kilometer. Toch wordt dan een hoge (standaard)correctie toegepast
Voor de vaststelling van de daadwerkelijke reiskosten bij gebruik van de auto gelden daarom per 1-7-2017 de volgende nieuwe uitgangspunten:
Bij een totale reisafstand van maximaal 4.600 km per jaar wordt in het vtlb rekening gehouden met een forfaitair bedrag van € 161,00 per maand
Wanneer de totale reisafstand meer dan 4.600 km per jaar bedraagt, wordt per gereden extra kilometer € 0,16 bij het forfaitaire bedrag opgeteld.
Hoe komt de werkgroep bij 4600 kilometer? In veruit de meeste gevallen wordt toestemming voor correctie van de autokosten verleend, omdat de auto noodzakelijk is voor het woon-werk verkeer. In het vtlb-rapport gaan we ervan uit dat een werknemer 46 werkweken heeft per jaar (52 weken verminderd met zes weken vakantie en vrije dagen).
Ook sluit dit aan bij de minimale 10 km reisafstand enkele reis per dag.
Wat betekent dit voor schuldenaren die wel 10.000 kilometer per jaar rijden? Het verschil tussen 10.000 km en 4.600 km is 5.400 kilometer. 5.400 maal € 0,16 = € 864,00 euro per jaar, dit is € 72,00 per maand.
Als men bij het bedrag van het vaste forfait van 4600 kilometer die € 72,00 optelt, komt men € 161,00 + € 72,00 = € 233,00 euro. Dat is vrijwel gelijk aan het bedrag dat thans zou gelden voor een kilometerforfait van 10.000 kilometer.

Individuele inkomenstoeslag
De individuele inkomenstoeslag is een toeslag die de gemeente eenmaal per jaar kan toekennen als blijkt dat de aanvrager een langdurig laag inkomen heeft, geen vermogen heeft, en gelet op de omstandigheden geen zicht heeft op inkomensverbetering. In de praktijk blijkt dat sommige gemeenten de toeslag uitkering in de vorm van bonnen en andere gemeenten een bedrag uitkeren. De hoogte van het toegekende bedrag verschilt per gemeente. De toeslag wordt jaarlijks achteraf uitgekeerd en voor het vtlb tot op heden toegerekend aan de maand waarin het wordt ontvangen.
De werkgroep Vtlb neemt in ogenschouw dat het in alle gevallen gaat het om mensen die op het bestaansminimum zitten. Hun inkomen is meestal lager dan het berekende Vtlb. Om die reden stuit verrekening per jaar op grote weerstand vanuit de praktijk. De werkgroep Vtlb mede daarom heeft besloten dat de jaarlijkse toeslag door 12 gedeeld kan worden en maandelijks bij het inkomen moet worden opgeteld. Omdat het een uitkering achteraf is, dient het bedrag in de 12 voorgaande maanden bij het inkomen geteld te worden. In sommige dossiers leidt dit tot een kleine afdracht, in andere dossiers zal het totale inkomen beneden het Vtlb blijven.
Voorbeeld: Een schuldenaar is op 1 november 2016 tot de wsnp toegelaten. Vanaf het begin van de wsnp heeft hij een inkomen van € 1.000,- gehad. Zijn vtlb bedraagt € 1.025,00. Hij ontvangt op 1 augustus 2017 een individuele inkomenstoeslag van € 480,00. Achteraf wordt nu maandelijks een bedrag van € 40,00 bij het inkomen opgeteld, hiermee komt het inkomen op € 1040,00. Dan mag hij 10 x € 25,00 = € 250,00 behouden, de rest vloeit naar de boedel.

Loonbeslag bij partner die niet in de regeling zit
De volgende situatie wordt vaak geschetst: een paar, geen gemeenschap van goederen, niet beiden in de regeling en bij partner B is loonbeslag gelegd? Wat moet je nu invullen bij het inkomen van partner B: Het inkomen waar partner B eigenlijk recht op heeft of het inkomen wat hij daadwerkelijk ontvangt?
Het uitgangspunt van de werkgroep is om altijd uit te gaan van de daadwerkelijk ontvangen inkomsten. Per 1-7-2017 geldt dit uitgangspunt ook voor deze situatie. Door bij partner B de hoogte van de beslagvrije voet op te nemen als inkomen in plaats van het totale inkomen, zal het Vtlb van A iets stijgen, maar deze stijging is noodzakelijk om rond te komen van het gezamenlijk beschikbaar budget.
Als partner B ook een schuldregelingstraject (of Wsnp) aanvraagt, wat raadzaam is, kan het Vtlb van A nog meer stijgen, omdat ook gezamenlijke kosten in het nominaal bedrag overgeheveld kunnen worden. Het zal voor partner B echter niet altijd mogelijk zijn om toegelaten te worden tot een schuldregeling.
Het belangrijkste in communicatie, is te horen wat er niet wordt gezegd

Spring naar forum:
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Klik hier om u aan te melden.

Wachtwoord vergeten?
Vraag hier om een nieuw wachtwoord.
Shoutbox
U dient in te loggen om een bericht te plaatsen.

13. July 2017 11:50
Unieke bezoeken bijna 4miljoen 👐

17. April 2017 10:57
Uiteraard komt dat nooit door één wedstrijd. Hopelijk in de toekomst weer naar de Vetkampstraat (wel eredivisie) 😉

16. April 2017 18:22
Ja, "bedankt" voor de genadeklap. Het lag/ligt niet aan jouw clubje. Het ging al langer bergafwaarts. Misschien na het volgend seizoen weer terug, al twijfel ik daar ook wel over.

16. April 2017 15:41
Sorry Klaasvaak dat vandaag de genadeklap aan je club is gegeven. Had ze liever erin gezien Bye

09. December 2016 00:40
Zover ik kan zien staan ze voor iedereen aan. Ik zie van anderen ook smileys Smile

03. December 2016 15:17
Ik kan nergens, binnen deze site,een optie vinden om smileys aan of uit te zetten. Een beheerder zou dit volgens mij bij zijn instellingen voor iedereen aan of uit te zetten?. Misschien bij mij verget

03. December 2016 14:33
Raar, zou het aan je instellingen kunnen liggen? Ik zie bij shouts van anderen ook smileys te staan

03. December 2016 10:33
Leuk hè. Ik zie ze ook allemaal wel, maar als ik op één van de smileys klik dan komt deze niet in mijn bericht te staan.

03. December 2016 01:51
Wat dacht je van deze Frown Angry Bugs Helpless

02. December 2016 14:07
Jou wel. Mij maakt het zeker niet blij. Grote treurnis de laatste weken. Waarom kan ik dat niet laten zien met een gepaste smiley?

Verwerkingstijd: 0.03 seconden 3,965,709 unieke bezoeken