25. June 2017 09:02
Navigatie
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 25
· Nieuwste lid: moon19
Onze linkpartners zijn:
Humanitas

WSNP overheid

Hotforum Schulden

Statistieken
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Besluit Breed Moratorium
Maickel
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23. December 2016 10:46

Beheerder

Datum van aanmelding: 05.11.07

Hier is men lang mee bezig geweest en zal voor schuldhulpverleners een gigantische stap voorwaarts zijn.

Met ingang van 1-1-2017 of zo spoedig mogelijk daarna treedt het Besluit Breed Moratorium in werking.

Het Besluit Breed Moratorium (hierna breed moratorium) wordt geregeld in artikel 5 van de Wgs http://wetten.ove...1#Artikel5. Het college van burgemeester en wethouders kan de rechtbank verzoeken om een afkoelingsperiode af te kondigen, waarin elke bevoegdheid van de schuldeiser tot verhaal op de goederen van de schuldenaar en tot opeising van goederen die zich in de macht van de schuldenaar bevinden voor maximaal zes maanden niet kan worden uitgeoefend. De met het moratorium te realiseren tijdelijke afkoelingsperiode moet de schuldenaar en schuldhulpverlener de noodzakelijke rust geven om in samenspraak met de schuldeisers de nodige stappen te kunnen zetten om tot een stabiele financi√ęle situatie te komen.

Samenvatting van het Besluit Breed Moratorium

Alleen het college van B&W mag bij de rechtbank een verzoek voor een breed moratorium indienen. De uitoefening van deze bevoegdheid kan het college mandateren. Het college kan niet verplicht worden tot het doen van een verzoek voor een breed moratorium. Het besluit van het college is niet vatbaar voor bezwaar en beroep. Echter als de betrokken schuldenaar aantoonbaar schade leidt door het besluit van het college, dan kan de schuldenaar wel een civielrechtelijke procedure starten gebaseerd op een onrechtmatige daad.

Een moratorium wordt alleen afgekondigd als het voor de schuldhulpverlening noodzakelijk is en de andere beschikbare instrumenten om tot schuldhulpverlening te komen onvoldoende soelaas hebben geboden. Doordat de gemeente het verzoek indient, betaalt de gemeente ook de griffierechten, ongeveer ‚ā¨ 600,-. Een breed moratorium kan alleen aangevraagd worden als de schuldenaar is toegelaten tot de schuldhulpverlening (Wgs). Het breed moratorium gaat in op de dag volgend op de afkondiging door de rechtbank en het duurt maximaal 6 maanden. Het kan dus ook voor een kortere periode aangevraagd/toegekend worden. Als de klant zich niet houdt aan regels van de Wgs, dan is het college (of de gemandateerde partij) verplicht om een tussentijdse be√ęindiging aan te vragen bij de rechtbank. Een breed moratorium kan eens per 10 jaar toegekend worden. Een voorwaarde bij de inzet van het breed moratorium is een uitgebreide vorm van Inkomensbeheer, tenzij de klant onder bewind is gesteld. Een andere voorwaarde is dat er geen nieuwe schulden ontstaan. Bovendien moet al het inkomen boven de beslagvrije voet door de schuldhulpverlener opzij gezet worden voor de schuldeisers. Na afloop van het breed moratorium worden deze gelden eerlijk verdeeld onder de schuldeisers, of het geld blijft gereserveerd om te worden betrokken in de schuldregeling.

Wat is het verschil tussen het breed moratorium en de huidige ‚Äúsmalle‚ÄĚ variant?

In artikel 287b van de Faillissementswethttp://wetten.ove...rtikel287b is het ‚Äúsmal‚ÄĚ moratorium geregeld. Een smal moratorium kan aangevraagd worden ‚Äď voor een duur van maximaal zes maanden ‚Äď als sprake is van een "bedreigende situatie". Bedreigende situaties zijn: gedwongen woningontruiming, afsluiting van gas, water en/of elektra en stopzetten van de zorgverzekering. Bij een smal moratorium worden alleen de verhaal- en executiebevoegdheden van √©√©n specifieke schuldeiser opgeschort, terwijl bij een breed moratorium de verhaal- en executiebevoegdheden van alle schuldeisers opgeschort worden. Andere verschillen zijn:

Het smal moratorium is geregeld in de Faillissementswet, het breed moratorium in de Wgs.
Bij een smal moratorium moet de schuldenaar rondkomen van het VTLB (tenzij er beslag is gelegd), terwijl de schuldenaar bij een breed moratorium moet rondkomen van de beslagvrije voet.
Bij een smal moratorium dient de schuldenaar het verzoek in. Er worden geen griffierechten in rekening gebracht. Een breed moratorium kan alleen worden aangevraagd door het college van B&W (of de gemandateerde partij), met als gevolg dat de gemeente de griffiekosten moet betalen. Deze kosten zijn ongeveer ‚ā¨ 600,- per aanvraag/tussentijdse be√ęindiging.
Bij een breed moratorium is een uitgebreide vorm van inkomensbeheer verplicht, tenzij er sprake is van beschermingsbewind. Het smal moratorium kent deze verplichting niet.
Bij een breed moratorium is het college (of de gemandateerde partij) in een aantal situaties verplicht te verzoeken om een tussentijdse be√ęindiging. Het smal moratorium kent deze verplichting niet.
Bij de start en de tussentijdse be√ęindiging van een breed moratorium moet het college (of de gemandateerde partij) de schuldeisers informeren. Het smal moratorium kent deze verplichting niet.
Het belangrijkste in communicatie, is te horen wat er niet wordt gezegd

Spring naar forum:
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Klik hier om u aan te melden.

Wachtwoord vergeten?
Vraag hier om een nieuw wachtwoord.
Shoutbox
U dient in te loggen om een bericht te plaatsen.

17. April 2017 10:57
Uiteraard komt dat nooit door √©√©n wedstrijd. Hopelijk in de toekomst weer naar de Vetkampstraat (wel eredivisie) ūüėČ

16. April 2017 18:22
Ja, "bedankt" voor de genadeklap. Het lag/ligt niet aan jouw clubje. Het ging al langer bergafwaarts. Misschien na het volgend seizoen weer terug, al twijfel ik daar ook wel over.

16. April 2017 15:41
Sorry Klaasvaak dat vandaag de genadeklap aan je club is gegeven. Had ze liever erin gezien Bye

09. December 2016 00:40
Zover ik kan zien staan ze voor iedereen aan. Ik zie van anderen ook smileys Smile

03. December 2016 15:17
Ik kan nergens, binnen deze site,een optie vinden om smileys aan of uit te zetten. Een beheerder zou dit volgens mij bij zijn instellingen voor iedereen aan of uit te zetten?. Misschien bij mij verget

03. December 2016 14:33
Raar, zou het aan je instellingen kunnen liggen? Ik zie bij shouts van anderen ook smileys te staan

03. December 2016 10:33
Leuk hè. Ik zie ze ook allemaal wel, maar als ik op één van de smileys klik dan komt deze niet in mijn bericht te staan.

03. December 2016 01:51
Wat dacht je van deze Frown Angry Bugs Helpless

02. December 2016 14:07
Jou wel. Mij maakt het zeker niet blij. Grote treurnis de laatste weken. Waarom kan ik dat niet laten zien met een gepaste smiley?

26. November 2016 09:24
Lijkt wel altijd feest Klaasvaak bij de GAE als wij daar komen. Keel is nu nog schor Lol

Verwerkingstijd: 0.04 seconden 3,885,986 unieke bezoeken