25. June 2017 09:03
Navigatie
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 25
· Nieuwste lid: moon19
Onze linkpartners zijn:
Humanitas

WSNP overheid

Hotforum Schulden

Statistieken
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Wetsvoorstel berekening BVV niet makkelijker
Maickel
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22. September 2016 19:37

Beheerder

Datum van aanmelding: 05.11.07

Bron van het onderstaande: https://www.recht...ijker.aspx

Ik "plak" de tekst van het artikel even hieronder.
Vorige week heb ik de staatsecretaris, mw. Klijnsma, gesproken op een congres waarin ze nogmaals aangaf zich ondermeer hard te maken voor vereenvoudiging van de beslagvrije voet en de toepassing daarvan. De reactie vanuit de rechtspraak zie je hieronder. Veel leesplezier

------------------

Een wetswijziging waarmee het kabinet mensen met schulden wil beschermen bij beslaglegging, schiet zijn doel voorbij. Dat stelt de Raad voor de rechtspraak in een advies (pdf, 55 KB) over een voorstel voor vereenvoudiging van de zogeheten beslagvrije voet. De berekening van dat bedrag, waar schuldeisers niet aan mogen komen, blijft na deze wetswijziging ingewikkeld. Dat geldt ook voor controle daarop door de rechter.

Beslag

Wie te maken krijgt met beslaglegging op het inkomen vanwege uitstaande schulden, mag een basisbedrag houden om van te leven. Die zogeheten beslagvrije voet is wettelijk vastgelegd, maar het blijkt in individuele gevallen moeilijk te zijn om de hoogte van dat bedrag vast te stellen. Schuldenaren moeten daarvoor zelf veel informatie aandragen. Dat is vaak geen eenvoudige klus. Het gevolg is dat de beslagvrije voet in veel gevallen te laag wordt ingeschat. Daardoor leven 10.000den onder het bestaansminimum, aldus het kabinet.

Wetsvoorstel
Het kabinet wil de berekening vereenvoudigen, zodat die voor alle betrokkenen begrijpelijk en toepasbaar wordt. Het wetsvoorstel gaat uit van 4 leefsituaties (wel of niet getrouwd/samenwonend, wel of niet met kinderen) en laat informatie die nodig is voor de berekening niet langer van de schuldenaren zelf komen, maar uit algemene registraties. Om te voorkomen dat verschillende schuldeisers ieder hun eigen plan trekken en uitgaan van verschillende bedragen, krijgt de schuldenaar in dit wetsvoorstel 1 aanspreekpunt: de deurwaarder. Hij berekent de beslagvrije voet en legt die ter controle voor aan de debiteur, waarna iedereen zich daaraan moet houden.

Ingewikkeld
De Raad juicht dat laatste toe en onderschrijft het streven naar vereenvoudiging. In de huidige situatie is het ook voor de rechter vaak heel moeilijk om te controleren of de beslagvrije voer correct is berekend, als daarover wordt geprocedeerd. De nu voorgestelde regeling is echter alsnog erg gecompliceerd. De berekeningswijze, waar veel variabelen bij betrokken zijn, vereist een wiskundige handigheid die de meeste mensen niet hebben. Vervolgens zijn ook nog allerlei correcties en aanvullingen mogelijk. Bovendien blijft het achterhalen van de benodigde informatie een struikelblok; niet alle gegevens zijn gemakkelijk voorhanden

Gezamenlijke huishouding
Uitgaan van 4 leefsituaties (met of zonder partner en kinderen) kan de berekening vereenvoudigen. Vervolgens betrekt het wetsvoorstel echter ook anderen die met de schuldenaar een gezamenlijke huishouding voeren bij de berekening. De Raad vraagt zich af of dat verstandig is. Hoe moet de deurwaarder vaststellen dat mensen die samen een woning delen een wederzijdse verzorgingsrelatie hebben? Juist mensen die hun schulden niet kunnen of willen betalen, waar deze wetgeving zich op richt, zullen proberen te verbergen dat ze huishoudelijke kosten delen met een huisgenoot.

Incassovrije voet
De Raad pleit er tenslotte voor om, naast de beslagvrije voet, ook een ‘incassovrije voet’ in te voeren voor consumenten met een inkomen rond de bijstandsnorm. In de rechtszaal blijkt geregeld dat deurwaarders zich tijdens de incassofase – voorafgaand aan een procedure – niet gebonden voelen aan een onaantastbaar bestaansminimum bij het treffen van betalingsregelingen. Als het kabinet zo’n minimum voor mensen met schulden wil garanderen, zou het goed zijn om in die voorfase al voor bescherming te zorgen.
Het belangrijkste in communicatie, is te horen wat er niet wordt gezegd

Spring naar forum:
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Klik hier om u aan te melden.

Wachtwoord vergeten?
Vraag hier om een nieuw wachtwoord.
Shoutbox
U dient in te loggen om een bericht te plaatsen.

17. April 2017 10:57
Uiteraard komt dat nooit door één wedstrijd. Hopelijk in de toekomst weer naar de Vetkampstraat (wel eredivisie) 😉

16. April 2017 18:22
Ja, "bedankt" voor de genadeklap. Het lag/ligt niet aan jouw clubje. Het ging al langer bergafwaarts. Misschien na het volgend seizoen weer terug, al twijfel ik daar ook wel over.

16. April 2017 15:41
Sorry Klaasvaak dat vandaag de genadeklap aan je club is gegeven. Had ze liever erin gezien Bye

09. December 2016 00:40
Zover ik kan zien staan ze voor iedereen aan. Ik zie van anderen ook smileys Smile

03. December 2016 15:17
Ik kan nergens, binnen deze site,een optie vinden om smileys aan of uit te zetten. Een beheerder zou dit volgens mij bij zijn instellingen voor iedereen aan of uit te zetten?. Misschien bij mij verget

03. December 2016 14:33
Raar, zou het aan je instellingen kunnen liggen? Ik zie bij shouts van anderen ook smileys te staan

03. December 2016 10:33
Leuk hè. Ik zie ze ook allemaal wel, maar als ik op één van de smileys klik dan komt deze niet in mijn bericht te staan.

03. December 2016 01:51
Wat dacht je van deze Frown Angry Bugs Helpless

02. December 2016 14:07
Jou wel. Mij maakt het zeker niet blij. Grote treurnis de laatste weken. Waarom kan ik dat niet laten zien met een gepaste smiley?

26. November 2016 09:24
Lijkt wel altijd feest Klaasvaak bij de GAE als wij daar komen. Keel is nu nog schor Lol

Verwerkingstijd: 0.05 seconden 3,885,989 unieke bezoeken